OV-staking: ‘Vooral onregelmatigheid breekt op, 6.00 uur beginnen en paar dagen later in middag’

Op Leiden Centraal staat woensdagochtend de trein naar Alphen aan den Rijn, maar hij rijdt niet Foto: Omroep West

REGIO - Op station Leiden Centraal, waar de trein richting Alphen aan den Rijn op het perron staat maar niet rijdt, staan woensdagochtend slechts enkele reizigers te wachten op een bus of een trein. Het zijn voornamelijk mensen die geen Nederlands spreken. 'Met hier en daar een verdwaalde Nederlander', ziet een Omroep West-verslaggever. Ook op andere treinstations is het rustig. Datzelfde geldt voor bushaltes, waar je hier en daar iemand tevergeefs ziet wachten op een bus die niet zal komen.

Het personeel van het streekvervoer (bussen) en de NS (treinen) staakt tussen 4.00 en 8.00 uur. Mensen die met bus of trein willen reizen moeten tot in ieder geval ver in de ochtend rekening houden met vertraging of uitvallende treinen.

Dat komt omdat de dienstregeling pas na de staking wordt opgestart en het niet duidelijk - zeker bij de NS - is hoe laat de dienstregeling weer als vanouds rijdt.

'Oudere lichting mentaal op'

De bussen van EBS staan woensdagochtend achter de hekken van een parkeerterrein in Zoetermeer. De chauffeurs worden door de vakbond bijgepraat over de vroegpensioenregeling, de reden waarom wordt gestaakt.

FNV'er Kees van Leeuwen is een van hen. Bij zijn pensioenleeftijd staat nog 'nader te bepalen', vertelt hij. 'Dat wordt dus 68 jaar en als het tegenzit nog later.' Hij zucht: 'De oudere lichting chauffeurs is mentaal op'.

Er wordt actiegevoerd tegen het vroegpensioen voor zware beroepen. De huidige vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen loopt volgend jaar af. Daarin is geregeld dat deze werknemers drie jaar eerder kunnen stoppen met werken. De vakbonden willen door te staken een nieuwe en betere regeling afdwingen.

'Minister moet met de billen bloot'

'Het is vooral de onregelmatigheid die je opbreekt', antwoordt Van Leeuwen op de vraag waarom FNV het openbaar vervoer tot de zware beroepen rekent. 'De ene dag begin je om 6.00 uur en een paar dagen later kan dat in de middag zijn.' Daarnaast hebben de OV-medewerkers te maken met tijdsdruk en agressie tijdens het werk.

De stakende Kees van Leeuwen wil weten waar hij aan toe is: 'Wat er ligt, is een compromis. De minister moet nu met de billen bloot en er moet geld bij. Want anders kunnen we er niet van bestaan.'

Propvol

Terug naar Leiden Centraal, waar een enkeling nietsvermoedend staat te wachten op een trein of bus die niet aankomt. 'De reizigers kijken wat verdwaasd wanneer een medewerker van de NS ze komt vertellen over de staking.'

Wanneer na 8.00 uur de bussen weer gaan rijden, is het druk op het busstation Zoetermeer Centrum West. 'Veel drukker dan normaal', weten enkele reizigers. Vooral bij de bussen richting Leiden is het proppen om de bus in te komen.

Wat scholieren en studenten laten daarom maar wat lessen schieten: 'Er zijn al twee bussen langsgeweest waar ik echt niet bij kon. Dus dan blijf ik maar wachten op een volgende', vertelt een student gelaten. Een wat fanatiekere scholier worstelt zichzelf wel in de drukke bus die net aankomt, terwijl de gelaten student nog wat langer besluit te wachten.

Tweedaagse staking

Deze woensdag wordt voor de tweede dag op rij gestaakt in het openbaar vervoer. Dinsdag was de eerste dag.

Toen lag het stadsvervoer van HTM en RET plat in en rond Den Haag. Ook het stadsvervoer in Amsterdam en Rotterdam was toen aan de beurt.

Lees ook: Stakingen in openbaar vervoer, waar moet je rekening mee houden?