Toch geen dubbelspoor treintraject Alphen-Leiden

ALPHEN AAN DEN RIJN/HAZERSWOUDE-RIJNDIJK/KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Er komt toch geen dubbelspoor tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. Sterker nog, het blijkt nooit een optie te zijn geweest dat er dubbelspoor zou komen.

En dat komt omdat in de overeenkomst tussen de overheid, ProRail en de NS alleen is opgenomen dat de frequentie waarop treinen gaan rijden wordt verdubbeld en niet de manier waarop. Waar de lokale politiek er altijd van uit ging dat spoorverdubbeling noodzakelijk is om een kwartiersdienstregeling te realiseren, blijkt dat volgens de provincie Zuid-Holland na een second opinion toch niet het geval te zijn.

Op dit moment heeft Alphen-Leiden in de ochtendspits al een kwartiersdienstregeling. Dat kan worden doorgetrokken over de hele dag zonder dat er extra rails wordt aangelegd, meldt de provincie. Dat er veel uitval is van treinen is een ander vraagstuk. Daar is ProRail verantwoordelijk voor en niet de provincie, stelt de provincie. Een extra treinspoor naast de huidige rails zou volgens de provincie geen oplossing zijn voor dat probleem.

Het was overigens wel de bedoeling dat er tussen het in 2020 nieuw te openen station Hazerswoude-Koudekerk en Leiden dubbelspoor zou komen, maar ook dat is van de baan. Onderzocht wordt nog wel om het kleine stukje dubbelspoor bij Zoeterwoude iets te verlengen. Een nieuw spoor naast de huidige rails aanleggen kost een kleine 20 miljoen euro per kilometer. Vanwege de zandondergrond in Hazerswoude-Rijndijk zou er geheid moeten worden om een nieuw spoor aan te leggen.