‘Gebrek aan goede aansluiting tussen N11 en A12 kan voor slachtoffers gaan zorgen’
ALPHEN AAN DEN RIJN - Als er niet snel een goede verbinding komt tussen de N11 en de A12 dan is dat niet alleen vervelend voor het verkeer en voor het bedrijfsleven, maar het kan ook voor gevaarlijke situaties en slachtoffers gaan zorgen. Verkeerswethouder Robin Kersbergen in Bodegraven-Reeuwijk luidt opnieuw de noodklok over de drukke verkeersknooppunten in de gemeente.
Hij is blij dat de provincie Zuid-Holland en het rijk onderzoek doen naar nieuwe manieren om de N11 en de A12 beter met elkaar te verbinden, maar hij wil sneller actie. Desnoods met een noodmaatregel.
'We willen eigenlijk dat er zo snel mogelijk een oplossing komt', zegt Kersbergen. 'Al is het maar een noodoplossing of een voorlopige voorziening. Want we zien het nu in een dermate groot tempo vollopen op de wegen dat we gewoon bang zijn dat het een keer misgaat. En daarmee is het niet alleen een bereikbaarheidsprobleem, maar ook een verkeersveiligheidsprobleem.'
Bodegravenboog ontbrekende schakel volgens gemeenten
De zogenaamde Bodegravenboog staat al heel lang op het wensenlijstje van zowel de gemeente Alphen aan den Rijn als Bodegraven-Reeuwijk. Beide gemeenten vinden deze verbindingsweg tussen de N11 en A12 de grote ontbrekende schakel in het wegennet van het Groene Hart.
Door de aanleg van de weg zouden de files en gevaarlijke situaties op de N11 bij de afslag naar de A12 moeten afnemen. Maar door een tekort aan geld is de Bodegravenboog voorlopig op de lange baan geschoven. In februari stuurden de beide wethouders van de gemeenten nog een brandbrief aan de Tweede Kamer, waarin ze wijzen op de drukte op het wegennet rond de N11 en de A12.
Sluipverkeer
Door de toekomstige groei van inwoners in de gemeenten, bijvoorbeeld door de aanleg van 5500 woningen in de Gnephoek in Alphen aan den Rijn, wordt er gevreesd dat de verkeersdrukte op het knooppunt in de toekomst alleen maar gaat toenemen. Nu al vermijden weggebruikers het knooppunt bij Bodegraven en rijden alternatieve routes door de regio via Boskoop, Bodegraven en Waddinxveen.
Verkeerswethouder Kersbergen is zó bezorgd over de situatie dat hij zijn pleidooi voor snelle oplossingen kracht bijzet door cijfermateriaal over verkeersbewegingen die een zorgelijk verhaal vertellen. Daarom wil hij desnoods een noodoplossing om verkeersslachtoffers te voorkomen.
Gevaarlijke situaties
Hij wijst daarbij op de files die op de A12 ontstaan richting Utrecht bij de afslag Alphen en omgekeerd op de N11 bij de afslag richting Den Haag. 'Zo'n file op de snelweg bij een afslag kan gevaarlijke situaties opleveren door de snelheid van het verkeer.' Daarnaast wijst de wethouder op het gevaar voor de vele fietsers die dagelijks ook langs de gelijkvloerse kruisingen in Bodegraven en Reeuwijk moeten.
'We kijken zelf natuurlijk ook een beetje rond', legt Kersbergen uit. 'Bij Brielle is een soortgelijke situatie. Het is niet optimaal, maar de A15 en de N57 zijn daar relatief goedkoop op elkaar aangesloten met een lus. Dat zou hier ook kunnen.'
Serieus onderzoek
In 2022 werd het plan van de Bodegravenboog al behandeld door de Tweede Kamer naar aanleiding van een andere brandbrief, ingezonden door ondernemers en bewoners uit de regio. Toen werd er door de Kamer unaniem een motie van voormalig Tweede Kamerlid Harry van der Molen aangenomen. Verkeersminister Mark Harbers moest de plannen voor de aanleg van de Bodegravenboog serieus onderzoeken.
De Bodegravenboog kost naar schatting 70 miljoen euro, waarvan het Rijk de helft wil betalen. De overige kosten zijn voor de provincie en de gemeenten. De provincie heeft al tien miljoen euro klaarliggen. Later deze maand bespreekt de Tweede Kamer de verkeersbegroting weer.
Lees ook: Wethouders trekken aan de bel: Bodegravenboog is sneller nodig