Groot onderhoud aan treinspoor moet storingen rond Alphen voorkomen

Station Alphen aan den Rijn Foto: John van der Tol

ALPHEN AAN DEN RIJN - Bijna 100 keer per jaar rijden er geen treinen van Alphen aan den Rijn naar Leiden en van Alphen aan den Rijn naar Bodegraven. Op het traject zijn vaak storingen. Maar het einde lijkt in zicht. Rond 2022-2024 staat groot onderhoud gepland en dat moet een einde maken aan de problemen. De infrastructuur is verouderd en wordt vernieuwd.

'Het spoor gaat minder kwetsbaar gemaakt worden. De electrificering en de railsgeleiding moeten beter en opnieuw uitgelijnd worden', zegt wethouder Kees van Velzen (CDA) over de oorzaak van de grote hoeveelheid storingen. De komst van Intercity-treinen is de aanleiding van de renovatie. Over vier tot zes jaar rijden er vier treinen per uur (twee Intercity's en twee stoptreinen) vanuit Alphen richting Bodegraven en vanuit Alphen richting Leiden. Iemand die straks op de Intercity in Leiden stapt, is zeven minuten sneller in Utrecht dan nu het geval is met de stoptrein.

Dubbelspoor

Dubbelspoor tussen Alphen en Bodegraven en tussen Alphen en Leiden komt er niet. Dat is volgens ProRail en de NS ook niet nodig. Het ontbreken van dubbelspoor is volgens beide organisaties het probleem niet. Bij het nieuw te bouwen treinstation Hazerswoude-Koudekerk komt de mogelijkheid voor treinen om elkaar te passeren.

Op dit moment is er al een passeerstrook ter hoogte van Zoeterwoude-Rijndijk. Tussen Bodegraven en Woerden wordt over een lengte van ongeveer drie kilometer wel dubbelspoor aangelegd. Van Velzen: 'Als dit verbetertraject is uitgevoerd, moet je naar een normaal storingspercentage toe kunnen, waar we het op dit moment echt slechter doen.'