Gemeente gaat weer in de fout met brieven aan inwoners: datalek door duizenden foute brieven

Foto: Studio Alphen

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – De gemeente Alphen aan den Rijn is weer in de fout gegaan met brieven aan inwoners. Opnieuw is er sprake van een datalek. Het gaat om ongeveer 3.000 brieven die fouten bevatten. Inwoners met een geregistreerde bedrijfswagen kregen brieven op de mat met informatie over de gevolgen van de zero-emissiezone in het centrum van Alphen aan den Rijn. Ondanks dat het adres juist was, klopt de aanhef van de brief niet.

In brieven die in handen zijn van Studio Alphen over de zero-emissiezone staan verkeerde namen van inwoners en de verkeerde bedrijfsnamen. ‘De adresseringen waren juist, maar de bedrijfsnaam die daar bij hoort niet. Het gaat om menselijke fouten’, legt wethouder Gert van den Ham uit in De Ochtendshow van Studio Alphen. ‘Het is buitengewoon vervelend dat dit gebeurd. Daar zijn we ons zeer van bewust.’

De gemeente heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. ‘Het is een behoorlijk aantal brieven. Zoals meestal gebeurt bij een datalek is het door menselijk handelen niet helemaal juist gelopen. We zijn er open over en we willen dit niet meer, maar zo af en toe gebeuren er dingen die je niet had kunnen voorzien. Ook dan zullen we nog weer strikter en duidelijker moeten zijn’, zegt de wethouder.

Derde fout in korte tijd

Het is de derde keer in korte tijd dat de gemeente een fout heeft gemaakt in brieven aan inwoners. Dit jaar ging de gemeente ook al in de fout met brieven aan inwoners in mei en juli. Mensen kregen brieven van de gemeente die niet voor hen bedoeld waren of er zaten in de envelop brieven dubbel geprint met achterop gegevens van iemand anders.

‘We hebben een paar keer op een rij dit soort zaken gehad en dat mag gewoon niet gebeuren’, stelt Van den Ham. De gevallen zijn volgens de wethouder niet met elkaar te vergelijken. ‘De eerdere kwesties gingen om dubbelzijdig kopiëren waarbij gegevens van een ander bij de verkeerde persoon terecht kwam.’

‘In dit geval van de verkeerde verzending van brieven is dat van andere orde’, vervolgt hij. ‘De adresseringen klopten wel, maar de bedrijfsnaam niet. Dus de informatie kwam wel op het goede adres terecht maar met de verkeerde bedrijfsnaam.’

Organisatie staat op scherp

De fout in de brieven werd volgens Van den Ham snel bekend bij de gemeente. ‘Op het moment dat die fout aan de orde was, is het eigenlijk heel snel bij ons bekend geworden. De personen die we zo’n brief hebben gestuurd, gaan we opnieuw een brief sturen maar dan met de juiste gegevens.’

De wethouder kondigt extra maatregelen aan om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen: ‘We doen er echt alles aan om die fouten te herstellen en ook voor de toekomst te voorkomen dat dit vaker gebeurd. Ieder datalek is er één te veel, dus de organisatie staat op scherp. Het is sowieso al onze voortdurende zorg, maar dat zal met nog meer zorg in de toekomst worden benaderd.’

Lees ook: Gemeente opnieuw de fout in: printfout in brieven veroorzaakt datalek persoonsgegevens