Verzamelen foto’s en verhalen jarig winkelcentrum De Aarhof: ‘Beleven van stukje nostalgie’

Foto: Studio Alphen

ALPHEN AAN DEN RIJN – Winkelcentrum De Aarhof viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Sinds 1974 wordt er gewinkeld in een van de eerste, overdekte winkelcentra van Nederland. Om deze mijlpaal te vieren is marketingbureau Urban Solutions op zoek naar historische foto’s van en verhalen over het Alphense winkelcentrum door de jaren heen.

De ingezamelde foto’s en verhalen maken deel uit van een groter feestelijk programma omtrent vijftig jaar De Aarhof. ‘Op het programma staat een groot Lego-evenement, wat nu voor jong en oud echt hot en happening is’, vertelt Femke Smids van Urban Solutions in De Ochtendshow van Studio Alphen. ‘Bovendien komt er een pop-upmuseum, waar we willen terugblikken naar het verleden en kijken naar het heden en de toekomst van het overdekte winkelcentrum.’

Het Alphense winkelcentrum heeft door de jaren heen al het nodige meegemaakt en ook de toekomstplannen staan al vast. Zo werd de officiële opening toentertijd verricht door Johnny Kraaijkamp sr, in het bijzijn van kroonprinses Beatrix. Vooruitkijkend moet De Aarhof volledig verbouwd zijn tot een mix van winkelen en wonen. ‘Het is dan erg leuk om die oude foto’s naast de nieuwere foto’s te leggen. Zo zie je heel duidelijk dat eigenlijk vrijwel niks meer hetzelfde is. Je kunt zo perfect dat stukje Alphense geschiedenis zien’, gaat Smids verder.

Beleven van nostalgie

Om dat stukje Alphense geschiedenis zo goed mogelijk in beeld te kunnen brengen, roept het marketingbureau inwoners van Alphen aan den Rijn op om, tot en met 21 oktober, foto’s van De Aarhof op te sturen, en het liefst in een zo’n hoog mogelijke resolutie. Dat beeldmateriaal, inclusief verhalen, is hard nodig, volgens Smids: ‘We hebben een stuk of twintig frames te vullen met artwork, dus beeldmateriaal, verhalen en quotes.’

‘Alles is welkom, maar het is natuurlijk het leukste om beeldmateriaal te gebruiken’, voegt Smids toe. ‘Op deze manier kun je mensen een goed idee geven van hoe het er vroeger allemaal uitzag en hoe het winkelcentrum veranderd is door de jaren heen. Het beleven van dat stukje nostalgie speelt ook echt een rol.’

‘Huiskameridee’

Bij het veertigjarig jubileum van het winkelcentrum is er een soortgelijke oproep gedaan voor het inzamelen van beeldmateriaal. Destijds was er zelfs een wedstrijd aan verbonden, maar was er meer sprake van een ‘huiskameridee’, in plaats van een daadwerkelijk pop-upmuseum. ‘Dat het nu een museumopzet wordt, maakt het niet minder leuk om foto’s in te sturen’, beaamt Smids.

Lees ook: Gratis parkeren bestaat niet, de kosten moeten in ieder geval door 'iemand' worden betaald

Luister hieronder naar het interview met Femke Smids. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.