Zaken zijn zaken: ‘Meer winkels met beter assortiment’
ALPHEN AAN DEN RIJN - In haast geen enkele sector in Alphen zijn de veranderingen zo groot als in het winkellandschap. De plannen met het nieuwe centrum, de online ontwikkelingen, de snel veranderende consumentenvoorkeuren en het tekort aan personeel zijn maar enkele van de uitdagingen. Hoe gaan ondernemende Alphense winkeliers daarmee om? Centrummanager Marc Krimpenfort en met Jan Boerefijn, eigenaar van het Alphens Bierhuis, zijn optimistisch.
Hogere bezetting
‘De leegstand van winkelpanden neemt af,’ vertelt Krimpenfort enthousiast in de uitzending van Zaken zijn Zaken. ‘Dat komt door een combinatie van factoren, waaronder meer activiteiten in het centrum en meer bestedingen door consumenten. Ook de variatie in winkels neemt toe en dat heeft een positief effect op het centrum.’
‘De typische shopper bestaat niet in Alphen,’ zegt Boerefijn. ‘In mijn winkel komen alle soorten mensen. Verdeeld over de dag kan dat wel wat verschillen, zo komen in de ochtend wat vaker vrouwen die een cadeau zoeken en in de middag mannen die op zoek zijn naar een speciaal biertje.’
Zowel Krimpenfort als Boerefijn zien dat winkels zich goed aanpassen aan de veranderende wensen van de lokale consument. Zij constateren dat de keuzemogelijkheden per winkel breder worden en dat de diversiteit in winkels pas bij de wensen van de Alphense consument. 'Ik bied zelf al 1.300 soorten bier aan en dat werkt,’ verduidelijkt Boerefijn.
Lees ook: Zaken zijn Zaken: ‘Alphense bedrijven gemiddeld gezond’
Lees ook: Bedrijven, gemeente en onderwijs versterken samenwerking voor nieuwe energie in Alphen