Alphen aan den Rijn wil Fietshart van Holland worden, startschot pilot verhuur twee elektrische fietsen

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – In 2030 wil de gemeente Alphen aan den Rijn het Fietshart van Holland zijn. Om die ambitie kracht bij te zetten is er nu ook een startschot gegeven voor een nieuwe pilot om elektrische fietsen te verhuren. Sinds maandag 24 juni worden de elektrische fietsen verhuurd bij Fietsenstalling Aarkade in het centrum van Alphen aan den Rijn.

‘In de gemeente hebben we 144 matrassen die je kan boeken om een overnachting mee te pakken, maar er was nog geen mogelijkheid om elektrische fietsen te huren’, vertelt Fietsverbinder John Loef in het radioprogramma De Ochtendshow van Studio Alphen. ‘We hebben in Alphen aan den Rijn het Groene Hart en dat willen we laten zien. Het mooiste is om dat op de fiets te kunnen doen.’

De Alphense Fietsverbinder verklaart waar de ambitie vandaan komt om het Fietshart van Nederland te worden. ‘Alphen aan den Rijn ligt centraal in het 'groene' gebied. Als je onder de N11 doorfietst, dan kom je echt in het Groene Hart terecht. Daarom is fietsen een heel belangrijk onderwerp.'

Opschalen van twee naar vier fietsen

Lokale fietsenwinkel Gek van Fietsen levert en onderhoudt de fietsen. Het initiatief is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Loef, het Platform voor Recreatie en Toerisme, Alphen Marketing, de centrummanager en de gemeente Alphen aan den Rijn. Het nieuwe systeem biedt volgens de gemeente een toegankelijke en milieuvriendelijke manier om door de regio te reizen.

Momenteel zijn er in totaal twee elektrische fietsen beschikbaar voor verhuur. ‘Als we zien dat het aantal aanvragen hoger wordt via de app, dan schakelt Gek van Fietsen gelijk op naar vier stuks. Indien er bijvoorbeeld in de zomerperiode nog meer fietsen beschikbaar moeten zijn, staat Gek van Fietsen daar ook voor klaar’, vertelt Loef.

‘Fietsen is niet alleen leuk en gezond, maar ook een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst. Met dit huurfietssysteem bieden we onze bezoekers de mogelijkheid om fietsend ons groene buitengebied te verkennen en al het moois dat daar te beleven is. Een lang gekoesterde wens gaat met dit initiatief in vervulling', vertelt wethouder Relus Breeuwsma.

Vier euro per uur en maximaal acht uur

De elektrische huurfietsen zijn te herkennen aan het Fietshart-bord dat boven de fietsen hangt. Het huren van zo’n fiets kost vier euro per uur. Een fiets kan maximaal acht uur lang worden gehuurd.

Met de app Deelfiets Nederland kunnen mensen de elektrische fietsen boeken. ‘Via de app en het scannen van een QR-code op de fiets ontgrendel je het slot. Na het fietsen is het alleen nog maar mogelijk om de fiets te ontkoppelen in de fietsenstalling zelf. Als je de fiets niet ontkoppelt, dan gaat de betaling gewoon door’, legt de Fietsverbinder uit.

Project met elektrische deelscooters mislukt

De vraag is wel of de gemeente met de elektrische huurfietsen heeft geleerd van het verleden. Een aantal jaar geleden lanceerde de gemeente een initiatief voor de verhuur van elektrische deelscooters met GO Sharing. Dat project was echter minder succesvol.

De scooters werden vaak vernield of overal en nergens gedumpt op straat. In 2022 verdwenen de groene deelscooters uit Alphen aan den Rijn, omdat het gebruik ervan te laag was en de onderhoudskosten te hoog, volgens GO Sharing. ‘De gemeente is daarmee gestopt, omdat je eigenlijk daardoor zwerfscooters door Alphen aan den Rijn kreeg’, verklaart Loef.

Dat probleem is volgens Loef niet aan de orde bij deze pilot. ‘Je kunt de elektrische huurfietsen die wij aanbieden voor verhuur alleen maar ontgrendelen bij de Fietsenstalling op de Aarkade. Daardoor krijg je geen zwerffietsen in Alphen aan den Rijn.’

Alphense doorfietsroutes naar Gouda en Leiden uitgesteld

Naast de verhuur van elektrische fietsen heeft de gemeente ook andere ideeën op de plank liggen waarmee het de ambitie om Fietshart te worden kracht bij wil zetten. Al langere tijd is de gemeente bezig met het ontwikkelen van plannen voor speciale routes met betere fietspaden, die de regio meer met elkaar moeten verbinden.

Deze zogenaamde doorfietsroutes moeten aan worden gelegd tussen het station van Alphen aan den Rijn en Gouda, maar ook tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. ‘De doorfietsroutes zijn veiliger, beter en geasfalteerd’, legt Loef uit.

Wanneer de doorfietsroutes er definitief komen is nog twijfelachtig. De plannen hebben een flinke knauw gekregen door de bezuinigingen van de gemeente Alphen aan den Rijn, voor het ravijnjaar in 2026. De ontwikkeling van snelfietspaden tussen Alphen aan den Rijn-Bodegraven en Alphen aan den Rijn-Leiden wordt uitgesteld. Dat kost de gemeente bij elkaar opgeteld zo’n 123.000 euro in de periode van 2025 tot en met 2028.

Lees ook: Half miljoen euro extra aangevraagd voor fietsbrug over Aarkanaal

Luister hier naar het interview met John Loef. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.