Er wordt bij VOA en EDBA niet gemopperd over verplicht schone bestelbusjes in de stad

John van der Laan van de Alphense ondernemersvereniging VOA Foto: Eveline Verhoeve

ALPHEN AAN DEN RIJN – VOA en EDBA hebben geen signalen van, kleine, ondernemers die problemen zien opdoemen in 2026. Dan mag in vrijwel de hele stad alleen nog met ‘schone’ meestal elektrische bestelbussen worden gereden. Alphen aan den Rijn wordt namelijk per 1 juli 2026 grotendeels een Zero-emissiezone (ZE-zone).

Onlangs kreeg de Alphense gemeenteraad een rapportage over het instellen van een ZE-zone, waarin bestel- en vrachtauto’s alleen nog mogen rijden als zij uitstootvrij zijn. Hierin wordt door de logistiek adviseur, een extern deskundige van de gemeente, onder meer gemeld dat kleine ondernemers en zelfstandigen, zoals een loodgieter of klusser, de aanschaf van een elektrisch busje een uitdaging vinden.

De Alphense ondernemingsvereniging VOA en het Economisch Development Board Alphen (EDBA) hebben echter geen signalen ontvangen. Dat zeggen John van der Laan namens VOA (foto) en Joost Berkhout, directeur EDBA. Beiden melden dat zij wel ‘hobbels op de weg’ te verwachten voor kleine ondernemers en ZZP-ers.

Keuze van de politiek

‘Het besluit voor het instellen van een ZE-zone is door de Alphense politiek genomen’, zegt Van der Laan. ‘De VOA is hier niet in gekend.’ Berkhout denkt dat een grote ZE-zone wel bij Alphen past: ‘Het is nu eenmaal een Groene stad met LEF. Het past ook bij de ambitie om voorbeeldstad te zijn. Als je die ambitie hebt, dan moet je ook niet bij het eerste stukje tegengeluid een andere keuze maken. Je moet wel bij ondernemers gaan kijken hoe het wel kan.’

VOA is positief kritisch

De VOA staat positief kritisch tegenover het instellen van een ZE-zone. ‘Je houdt de dingen niet tegen, we hebben een wereldwijde energiecrisis’, zegt Van der Laan. ‘We moeten van fossiele brandstof af, maar dat hoeft niet per se elektrisch te zijn. Er zijn ook andere opties. Een uitdaging voor elektrisch rijden is de subsidieafbouw.’

De VOA is ook kritisch over een nog niet in zicht zijnde oplossing voor de netcongestie, waardoor het aanleggen van nieuwe oplaadpunten lastig is. ‘Mensen die met een bestelbusje rijden en hier wonen maar elders aan het werk zijn, hoe moet dat? En ook bijvoorbeeld aanvoer naar bouwplaatsen is lastig. Er wordt nu al wel gekeken naar een oplossing met meer opslag en vervoer via bakfietsen van kleinere spullen.’

Nieuwe modellen niet meer fossiel

Van der Laan meldt dat een bestelbusje ongeveer tien jaar meegaat en dat op dit moment vrijwel alle nieuwe modellen zonder fossiele brandstof rijden. ‘De meeste oudere bestelbusjes rijden nu op diesel euro 6. Hiermee mag tot 2028 worden gereden in een ZE-zone. Een ZZP-er van 30-40 jaar zal gewoon overstappen, maar voor iemand die tegen het pensioen aanloopt is dat lastig.’

Foto: John van der Tol

EDBA verwacht meer voorlichting

EDBA heeft niet zo’n probleem met de forse ZE-zone, maar: ‘Het vraagt wel veel van de samenleving. Als je als gemeente zo’n grote ingreep doet, moet je zorgen dat je de ondernemers mee krijgt. Je moet commitment krijgen. Er is veel voorlichting nodig. Er moet een goed plan zijn. En: wat als 1 juli 2026 niet realistisch is?’

Toch zegt Berkhout ook: ‘Over tien jaar vinden we het waanzin dat grote vrachtauto’s in steden en dorpen rondreden.’ De grotere MKB-ondernemers met een wagenpark hebben voor vervanging een strategie. Sommigen hebben ook al veel vervangen. Hoe dat voor de kleine eenpitters ligt, is eigenlijk niet bekend: ‘Er zijn wel onderzoeken gedaan, maar niet onder ZZP-ers.’

Landelijke besluiten

Het nieuwe kabinet denkt over verschillende ontwikkelingen anders dan het vorige kabinet. ‘We weten niet wat zij gaan doen’, zegt Van der Laan. ‘Of de ZE-zones echt overal in 2030 worden ingesteld, zoals in het regeerakkoord staat, moeten we nog zien’, zegt Berkhout. ‘Dat betekent dat de lokale politiek aan zet is.’

EDBA verwacht overigens wel dat de communicatie nog fors op gang moet komen en dat er ook veel meer en laagdrempelige voorlichting nodig is, vooral voor de kleine ondernemers. ‘Vanuit EDBA geef ik het advies om voor feiten en informatie over bijvoorbeeld vrijstellingen en ontheffingen contact te leggen met de logistiek adviseur van de gemeente.’

Laat iets van je horen

De zorgen van kleine zelfstandigen worden nu alleen opgevangen in een gesprekje bij een badkamerverbouwing en op social media, zoals Facebook. Hier kunnen VOA en EDBA niets mee. Zowel Van der Laan als Berkhout vragen dan ook om vooral contact op te nemen als men in de problemen denkt te komen. Dat kan via info@voaonline.nl of via jberkhout@edbalphen.nl

Lees ook: Geen vervuilende uitstoot meer door zero-emissiezone: de lokale uitdagingen in Alphen-Stad