Alphenaar ontwerpt waterstofboot die Noordzee oversteekt: ‘Blij dat het gelukt is’

Foto: TU Delft Hydro Motion Team

ALPHEN AAN DEN RIJN - 23 leerlingen van de Technische Universiteit Delft zijn er in geslaagd om een boot die wordt aangedreven op waterstof de Noordzee over te sturen. Alphenaar Lars Wielinga werkte mee aan het ontwerpen van de boot die afgelopen week de tocht maakte van Nederland naar Engeland.

De reis begint donderdag 11 juli om 11.00 uur 's ochtends vanuit Breskens. Vanaf daar vaart de boot naar de Royal Harbour in het Engelse Ramsgate. De boot arriveert om 22.40 uur lokale tijd in Engeland. De boot heeft de tocht van 169 kilometer afgelegd op 12,3 kilogram waterstof.

Wielinga vertelt in De Ochtendshow van Studio Alphen over het ontstaan van het project. ‘Het komt een beetje voort uit eerdere ideeën. Er zijn een aantal jaar geleden meerdere teams ontstaan met allemaal verschillende projecten. Ons team is begonnen als Solar Boat Team. Drie jaar terug zijn ze daarmee wereldkampioen geworden in Monaco. Toen dachten we: Wat gaan we nu eens doen? Ons team heeft toen bedacht om een boot op waterstof te gaan bouwen. Zo is het eigenlijk een beetje begonnen.’

Wereldkampioen

Vorig jaar hebben de leerlingen van de TU Delft ook al een waterstofboot gebouwd. Ook daarmee werd het wereldkampioenschap binnen gehaald in Monaco. ‘Dit jaar konden we weer meedoen, maar er valt nu eigenlijk niet zoveel meer te winnen’, aldus Wielinga. ‘Daarom hebben we besloten om deze uitdaging aan te gaan en de Noordzee over te steken.’

Het project met de waterstofboot komt voort uit andere projecten, zoals de raceauto’s op zonne-energie van TU Delft. 'Dat is eigenlijk het eerste project geweest en daarna zijn er meerdere teams ontstaan met allemaal verschillende projecten waaronder dus ook het Solar Boat team. Wij zijn dus ook begonnen als zonneboot team’, vertelt Wielinga.

‘Je leert het meeste van anderen en andere bedrijven’

Wielinga heeft alle waterstofsystemen ontworpen van de boot. Tijdens zijn studie is er nauwelijks aandacht aan dit onderwerp besteed. ‘De basis is er wel, maar je leert het meeste van de mensen uit de voorgaande jaren. Daarnaast werk je veel samen met bedrijven. Daar kan je van alles aan vragen. De eerste maanden was eigenlijk een beetje onderzoeken hoe het allemaal werkt. Daarna was het werken aan het ontwerp.’

De boot in kwestie is 8 meter lang en 2,5 meter breed. De boot is ook echt ontworpen om de zee op te gaan. Het ontwerpen en bouwen van de boot ging niet zonder slag of stoot. ‘Tijdens het assembleren dan merk je toch dat dingen soms anders werken of anders passen dan je had gedacht. Bij de test werkte ook niet alles gelijk perfect, dus je blijft bezig om nieuwe ontwerpen te maken en alles te verbeteren tot de boot uiteindelijk werkt’, zegt de student van TU Delft trots.

Niet zonder risico

De tocht over de Noordzee was niet zonder risico. De KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) keek de hele tocht mee en er was een grotere reddingsboot met duiker meegestuurd, voor als het fout zou gaan. ‘We hebben genoeg maatregelen getroffen, maar gelukkig was dat allemaal niet nodig. We zijn er heel blij mee dat het allemaal gelukt is.’

Hoe de toekomst er voor boten op waterstof uit ziet weet Wielinga nog niet: ‘Er zijn genoeg bedrijven die ons sponsoren en de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en er wat van oppikken. De eerste binnenvaartschepen varen inmiddels al op waterstof, dus dat gaat de goede kant op.’

Lees ook: Alphense atleet naar EK Atletiek voor junioren onder 18: ‘Ik had plaatsing niet meer verwacht’

Luister hieronder naar het interview met Lars Wielinga. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.