Meer last van vliegtuigen laatste tijd? Dit is hoe dat komt

Foto: John van der Tol

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN - Bewoners van de Leidse en Alphense regio werden er gek van de laatste tijd: laag vliegende vliegtuigen die met een enorm kabaal over je huis heen razen. Het lijkt op sommige plekken in de regio wel alsof de vliegtuigen de afgelopen tijd meer en lager vliegen dan normaal. Dat ze lager vliegen, is niet zo, stelt Luchtverkeersleiding Nederland. Dat ze vaker vliegen klopt wél.

Open een website als Flightradar en je ziet het direct: in één rechte lijn vliegen vliegtuigen vanaf Oegstgeest en Leiden naar Schiphol toe. Dat komt volgens een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland doordat de wind de afgelopen tijd vooral uit het noorden komt.

Volgens Schiphol landen vliegtuigen tegen de wind in, omdat ze dan het meest afremmen. Je hebt dan een kortere startbaan nodig om snelheid te minderen, wat in Nederland belangrijk is. De landingsbanen zijn hier namelijk relatief gezien kort. 'Op het moment dat je dan met wind mee gaat landen, kan het zijn dat een vliegtuig met veel te hoge snelheid aan de grond komt.'

Landen in plaats van stijgen

De afgelopen weken waaide er vooral een noorderwind over onze regio heen. Dat betekent dat vliegtuigen op twee landingsbanen moeten landen: de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan. En laat die laatste nou rechtsboven de regio liggen. Dat er vliegtuigen overvliegen, is dus niks nieuws. Maar waardoor lijkt het dan meer en luider dan normaal?

'Dat komt doordat de vliegtuigen door de wind uit het noorden op de Kaagbaan moeten landen in plaats van opstijgen, legt Schipholexpert Doron Sajet van NH Nieuws uit. 'Met noorderwind is de Kaagbaan de primaire landingsbaan. Sowieso is de windrichting allesbepalend voor het luchtverkeer.' En dus de reden dat een vliegtuig over jouw tuintje raast.

'Voelt dichterbij en duurt langer'

Wie dan vervolgens de data induikt, ziet dat de afgelopen twee weken de Kaagbaan de meest gebruikte landingsbaan is op Schiphol. Er waren gemiddeld 1284 vluchten per dag, ruim 36 procent maakte daarvan gebruik van de Kaagbaan. 'Dat komt ook deels doordat de Aalsmeerbaan in onderhoud was in de week van 22 tot 31 mei. Daardoor is de Kaagbaan vaker als enige landingsbaan ingezet en is er dus ook meer vliegverkeer geland.'

Maar wat verklaart dan dat oorverdovende geluid? 'Ook als vliegtuigen landen, maken ze nog veel geluid. Ondanks dat ze afremmen en de motoren uitstaan is het snoeihard. Als vliegtuigen landen glijden ze als het ware langzaam naar de landingsbaan toe. Daardoor kan het voor mensen ook voelen alsof het geluid veel dichterbij is en langer duurt.' Wat volgens Sajet ook een rol speelt is het mooie weer. 'We zitten nu meer in de tuin, doen de ramen open. Dan hoor en zie je het ook meer.'

Weersvoorspellingen

Dat geluid is nou precies waar bewoners gek van worden. Vorig jaar bleek al dat het aantal overlastmeldingen enorm is gestegen de afgelopen jaren. In de rapportages van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) zijn de gemeenten in de Leidse regio bijzonder goed vertegenwoordigd: veruit de meeste overlastmeldingen komen daar vandaan.

De komende week zal dat ook nog wel zo blijven: het lijkt er in de weersvoorspellingen niet op dat de wind gaat draaien. Daarom zullen de vliegtuigen blijven landen op de Kaagbaan: 'Met noorderwind blijft de Kaagbaan als primaire landingsbaan worden gebruikt, maar op piekmomenten komt er een tweede landingsbaan bij.'

Klein beetje verlichting

Nu de Aalsmeerbaan weer klaar is voor gebruik, zal die landingsbaan dus gebruikt worden om vliegtuigen te ontvangen. Met als gevolg minder vliegverkeer over Oegstgeest en Leiden: 'Want de aanvliegroutes naar de Aalsmeerbaan lopen (deels) over andere gebieden dan die naar de Kaagbaan', sluit de luchtverkeersleiding af.