Nieuwe woonwijk Euromarkt heeft invloed op verkeer in Kerk en Zanen

Foto: Gemeente Alphen aan den Rijn

ALPHEN AAN DEN RIJN -  De ontwikkeling van de Euromarkt van bedrijven naar wonen is in volle gang. Donderdag 17 oktober is een informatiemarkt gehouden voor gemeenteraadsleden met de stand van zaken. Een groot punt van zorg is de verkeersafwikkeling in en uit de wijk Kerk en Zanen.

De nieuwe woonwijk Euromarkt is voor Alphen-Stad een relatief groot project. Om de woningbouw zo snel mogelijk te realiseren, is gekozen voor een pilot ‘parallel plannen’. Dit betekent dat plannen voor verschillende zaken tegelijkertijd worden gemaakt door verschillende gemeentelijke afdelingen samen met de ontwikkelaar en de architect. ‘Het voordeel is dat we veel sneller knelpunten op kunnen lossen, omdat iedereen elke week om de tafel zit. Dit werkt heel erg snel’, zegt de architect Erik Vrieling van Architekten Cie.

In de nieuwbouwwijk is gekozen voor sloop van de Euromarkt. Dit gebeurt in fasen. Telkens wordt een blok afgebroken en opgebouwd. Daardoor kunnen ondernemers die in de Euromarkt willen blijven in een keer verhuizen naar hun nieuwe onderkomen. Hetzelfde geldt voor nieuwe bewoners. Er komen 550 woningen verdeeld over een aantal woonblokken plus een Young Talent Center met 140 studio’s. Aart Jan Verdoold, directeur van Projectontwikkelaar Dunavast, meldt dat omwonenden veel invloed op de plannen hebben gehad. ‘Er worden minder woningen gebouwd en we hebben een aantal gebouwen verschoven.’

Hoogbouw met eigen parkeergarage

De ‘normale’ bouwlaag is vier of vijf hoog, zoals ook elders in Alphen-Stad. Er wordt ook ‘echte’ hoogbouw gebouwd op de hoeken tot maximaal 17 verdiepingen. ‘Dat gebeurt in heel Nederland’, zegt de architect. ‘We moeten omhoog om voldoende woningen te kunnen bouwen. Daarom moet er ook een goed stedenbouwkundig plan zijn.’ Het hoogste gebouw ligt in ieder geval het verste van de bestaande gebouwen af.

Parkeren van auto’s van bewoners gebeurt onder de appartementen. Ook wordt een parkeergarage aangelegd waar appartementen omheen liggen. Voor fietsen zijn er collectieve fietsenstallingen. De wijk ligt zo dicht bij het Alphense centrum en bij het station dat naar verwachting veel bewoners eerder de fiets zullen pakken dan de auto. Ook sluit Euromarkt aan op de hoofdfietsverbinding in Molenwetering.

Groen plan

In het plan is veel aandacht besteed aan een groene omgeving op en tussen de gebouwen. Zo is tussen twee van de woonblokken, C en D, een brede groene zone gepland. Hier komen geen auto’s, zodat kinderen veilig kunnen spelen en er ook ruimte is voor senioren om op een bankje te zitten. Omdat het wijkje direct aansluit op het park Molenwetering wordt er ook een verbinding gemaakt met een brug. Een wens is om twee bruggen te bouwen. Want ook de bewoners van Noorderkeerkring zullen van Molenwetering gebruikmaken.

Foto: Gemeente Alphen aan den Rijn

Daarnaast worden de platte daken groen. Dat wil zeggen dat op de daken planten komen die water opnemen. De functie van groene daken heeft namelijk veel te maken met het klimaat. Het groen neemt water op bij flinke regenval. Tegelijkertijd is groen altijd prettig tussen woningen.

Verkeer in en uit Kerk en Zanen

Het verkeer dat de wijk Kerk en Zanen in en uit moet, heeft richting stadshart maar één mogelijkheid: over het spoor via de Laan der Continenten. De rotonde met de Sacharovlaan / Den Uylsingel is een bottleneck. Hetzelfde geldt voor het Raoul Wallenbergplein aan de ‘overkant’ van de spoorlijn. De route kruist vervolgens via een 30 km zone de oversteekplaats bij het Bospark.

Deze route is in principe een geheel, waar het verkeer de maximumcapaciteit dreigt te bereiken. Dit is een bestaand probleem dat moet worden opgelost voordat er verkeer van de Euromarktbewoners bijkomt. Programmamanager Carel van Roosmalen van gemeente Alphen aan den Rijn geeft toe dat dit een uitdaging is. ‘Het is nu inderdaad al heel druk in deze omgeving. We moeten zorgen dat het zo veilig mogelijk blijft, ook als dat voor automobilisten iets meer tijd kost. We doen op dit moment onderzoek naar mogelijke oplossingen. De uitkomst wordt voor de zomer van 2025 verwacht.’

Lees ook: Het definitieve financiële plaatje van gemeente Alphen aan den Rijn