Maatregelen ongelukken fatbikes juridisch lastig: ‘Het gaat hier om een soort nep snorfiets’

Foto: Pixabay

GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN – Er gebeuren steeds meer ongelukken met fatbikes, waardoor onder andere Veilig Verkeer Nederland pleit voor maatregelen, zoals het invoeren van een minimale leeftijdsgrens. Juridisch gezien is het echter een lastig verhaal. ‘Er moet in ieder geval iets met die fietsen gedaan worden’, aldus de Fietsersbond.

Uit cijfers van onderzoek van het kenniscentrum VeiligNL blijkt dat er in de eerste maanden van dit jaar al 33 ongelukken hebben plaatsgevonden met deze fatbikes. Verspreid over vorig jaar ging het om zo’n 59 ongelukken.

Veilig Verkeer Nederland heeft al eerder opgeroepen om maatregelen te nemen tegen dit type fiets. Denk hierbij aan een minimale leeftijdsgrens van zestien jaar, het verplichten van een fietshelm en een opvoerverbod. Juridisch gezien is het echter een moeilijk verhaal. Onderzoeksbureau Sweco meldde aan Omroep West, mediapartner van Studio Alphen, dat het juridisch moeilijk is om onderscheid te maken tussen fatbikes en e-bikes.

‘Er worden tegenwoordig fietsen verkocht met een motor sterker dan 250 Watt. Eigenlijk zijn dit gewoon snor- en/of bromfietsen, die worden weggezet als e-bikes’, legt Henk van der Zanden van de Alphense afdeling van de Fietsersbond uit. ‘Dit is een slechte zaak en de beboeting kan wat mij betreft ook wel een stukje strenger. Ik ben blij dat ze in Alphen aan den Rijn tegenwoordig ook controles uitvoeren.’

Nep snorfiets

De allereerste elektrische fietsen waren fietsen met trapondersteuning. Als je niet trapte, dan stopte de fiets met rijden en omgekeerd hetzelfde: hoe harder je trapte, hoe beter de ondersteuning werkte. ‘Dat is met die nieuwe types van tegenwoordig helemaal niet meer’, vervolgt Van der Zanden. ‘Je hoeft niet meer te trappen, alleen de pedalen maar een beetje in de rondte te slingeren. Je gaat zo al gauw 25 kilometer per uur zonder echt iets te doen. Het is eigenlijk gewoon een nep snorfiets, waar nooit goedkeuring voor gegeven had moeten worden.’

Bewustwording van groot belang

Niet alleen de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland maakt zich zorgen, maar ook zo’n 45 burgemeesters, waaronder burgemeester Liesbeth Spies van gemeente Alphen aan den Rijn. Zij schreven eind vorig jaar een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin ze pleiten voor een minimumleeftijd voor dit soort fietsen. ‘Bovendien zou ik de handel van deze fietsen aanpakken waar het kan’, voegt Van der Zanden toe. ‘Dit moet natuurlijk wettelijk worden bepaald, maar het gaat hier in theorie gewoon om een snor- en/of bromfiets. Geef die fietsen dan ook eventueel een kentekenplaatje.’

De Fietsersbond benadrukt dat het ook belangrijk is om aandacht te besteden aan educatie. ‘Je moet mensen er bewust van maken dat als ze zo’n snelle fiets kopen, ze rekening moeten houden met hoe ze ermee rijden’, benadrukt Van der Zanden. ‘Vooral als je nu naar middelbare scholieren kijkt, is dit van groot belang. Als je ziet wat daar voor een hoop fatbikes voorbijkomen; dat is echt te bizar voor woorden.’

‘Zelf zou ik nog meer controle zien wat betreft dit type fiets en het liefst het in beslag nemen van exemplaren, als het even kan’, geeft Van der Zanden als wens mee. ‘We moeten mensen vertellen van de aanzienlijke hoeveelheid ongevallen en verwondingen. Dingen zoals dit moet je gewoon aanpakken.’

Lees ook: Wanneer is de fietsbrug over het Aarkanaal klaar? 

Hieronder is het interview met Henk van der Zanden te beluisteren. De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.