Wie is er verantwoordelijk voor opgelopen kosten Alphense fietsbrug? Provincie en gemeente wijzen naar elkaar

Foto: John van der Tol

ALPHEN AAN DEN RIJN – De provincie Zuid-Holland wijst met de vinger naar de gemeente Alphen aan den Rijn als verantwoordelijke voor de extra kosten bij de bouw van de fietsbrug over het Aarkanaal.

De gemeente Alphen aan den Rijn gaf in maart dit jaar aan dat aanvullende eisen van de provincie hebben gezorgd voor extra kosten van de fietsbrug. Er zijn volgens de provincie Zuid-Holland geen aanvullende eisen gesteld aan de bouw van de Fietsbrug bij het Aarkanaal. Dat laat de provincie in een brief - die in handen is van Studio Alphen - weten aan de gemeente Alphen aan den Rijn.

Misverstanden tijdens overdracht

De provincie Zuid-Holland is tot 2017 betrokken geweest bij het project als opdrachtgever. Daarna in de rol van vergunningverlener voor het gebruik en invloed op de infrastructuur. In het begin heeft de provincie de verantwoordelijkheid op zich genomen door een deel van de voorbereiding te begeleiden.

De afspraak was dat de verantwoordelijkheid over zou worden genomen door de gemeente. Daarom heeft een ingenieursbureau eind 2016 het overdrachtsdossier beoordeeld. De provincie en gemeente hebben destijds beiden het oordeel geveld dat het dossier compleet was en gingen akkoord.

In februari 2017 werd de gemeente de opdrachtgever voor de fietsbrug. Mogelijk heeft de overdracht volgens de provincie geleid tot misverstanden over volledigheid van de eisen voor het project. Tijdens de bouw en realisatie van de fietsbrug blijkt namelijk dat er nog enkele niet voorziene eisen noodzakelijk zijn en moeten worden doorgevoerd.

Ontwerp leuning van fietsbrug niet veilig

Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn is van mening dat het noodzakelijk was om het ontwerp van de leuning van de brug te wijzigen. Dat gebeurde tijdens de productie van het bouwmateriaal voor de brug. De gemeente moest deze verandering doorvoeren om een vergunning te krijgen voor het overbruggen van een provinciale (vaar)weg.

De provincie erkent dat het ontwerp moest worden aangepast, omdat de ontworpen leuning bij de aanvraag van de vergunning onveilig bleek te zijn. Volgens de provincie had dit eerder moeten worden gemeld door de gemeente, want die was toen als opdrachtgever verantwoordelijk voor de fietsbrug.

Wanden bij oever onder fietsbrug moeten 100 jaar mee

Het Alphense gemeentebestuur is van mening dat de provincie tijdens de bouw van de fietsbrug meer eisen heeft gesteld over de levensduur van de damwanden onder de brug.

Volgens de provincie wordt bij de bouw van een brug de oever eronder ook eigendom van de eigenaar. In dit geval is dat dus de gemeente Alphen aan den Rijn. De oever is na de bouw van de brug moeilijk bereikbaar voor vervanging of onderhoud en zulke werkzaamheden zorgen voor hoge kosten.

Daarom is het volgens de provincie noodzakelijk om voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden een nieuwe damwand van in totaal tien meter te plaatsen. Deze moet honderd jaar meegaan, omdat dit ook de levensduur van de brug is. De provincie heeft daarom aan de gemeente geadviseerd om als toekomstig eigenaar van de oever onder de brug deze voorziening op tijd te vervangen.

Kabels, leidingen en palen voor fundering aangepast

Tijdens het ontwerpen van het plan voor de fietsbrug heeft de gemeente met de provincie geprobeerd om het te combineren met het aanpassen van de rotonde tussen de N207 en N231. De locatie van de palen voor de fundering, ten opzichte van de weg, kabels en leidingen is toen besproken.

Bij de bouwfase van de brug blijkt volgens de gemeente Alphen aan den Rijn dat niet alles voldoende is afgesproken en zijn er extra kosten nodig om de kabels en leidingen te verleggen. Daarnaast moeten ook de palen voor de fundering van de brug worden aangepast.

Provincie wijst gemeente vier keer op noodzaak kabels en leidingen

De provincie bevestigt dat er kabels en leidingen liggen of lagen op de plek waar later de palen voor de fundering van de brug zijn geplaatst. De coördinatie hiervan lag bij de gemeente, omdat zij volgens de provincie op dat moment contact hadden over het project bij de N207 en N231.

De projectleider daarvan gaf aan dat het ontwerp voor de fietsbrug nog niet voldoende was uitgewerkt om al rekening te houden met het verleggen van kabels en leidingen bij de N207 en N231.

Hierna heeft de provincie naar eigen zeggen vier keer in de periode van 2018 tot en met 2021 de gemeente gewezen op de noodzaak om kabels en leidingen bij de brug te inventariseren en eventueel te verleggen.

Lees ook: Half miljoen euro extra aangevraagd voor fietsbrug over Aarkanaal