Mogelijk flexflitspaal op Oranje Nassausingel: ‘Vergt wat moeite om menselijk gedrag op de weg te beïnvloeden’

Foto: John van der Tol

ALPHEN AAN DEN RIJN – Een zogenoemde flexflitspaal op de Oranje Naussausingel in Alphen aan den Rijn: wethouder van verkeer en vervoer Relus Breeuwsma is in overleg met het Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM), de verantwoordelijke instantie wat betreft deze palen. In navolging van de gemeente Amsterdam wil ook Alphen aan den Rijn een proef doen met deze tijdelijke flitspalen.

Handhaving binnen de bebouwde kom en dan vooral in dertigkilometerzones is moeilijk, maar deze proef biedt de mogelijkheid om ook in deze gebieden automobilisten te kunnen beboeten. ‘Als gemeente zouden we ook graag met zo’n proef aan de slag willen’, vertelt wethouder Breeuwsma in De Ochtendshow van Studio Alphen. ‘Aangezien het CVOM bepaalt waar er zo’n flexflitspaal wordt geplaatst, moeten we wel kunnen aantonen dat er op een bepaalde locatie een flink aantal overtredingen plaatsvindt.’

De wethouder legt uit dat er op basis van satellietgegevens kan worden waargenomen wat de gemiddelde snelheid per straat is binnen de gemeente. ‘Zo kunnen we als gemeente aantonen dat er bijvoorbeeld op de Oranje Nassausingel structureel veel te hard wordt gereden.’ Dit is tevens de weg waar in 2022 de Alphense Kaylee Marsé verongelukt is door een veel te hard rijdende automobilist. ‘Als gemeente zouden we er volgens ons goed aan doen om hier zo’n flexflitser te plaatsen.’

Flexflitspalen worden voor een duur van twee maanden op een plek neergezet, om vervolgens weer te worden verplaatst naar een andere locatie. Het is de bedoeling dat er in 2026 zo’n 125 van deze palen actief zijn, verspreid door heel Nederland. Volgens het Openbaar Ministerie zorgt dit ervoor dat het aantal overtredingen, inclusief de gemiddelde snelheid, erg snel omlaag gaat. 

Van 70 naar 50

De locatie in kwestie, de Oranje Nassausingel, heeft al een eerdere aanpassing ondergaan. Dit naar aanleiding van het dodelijke ongeluk van de Alphense Kaylee. De snelheidslimiet is hier teruggeschroefd van 70 naar 50 kilometer per uur. Ondanks dat er op de weg nog altijd veel overtredingen plaatsvinden, is deze maatregel niet helemaal voor niks geweest, benadrukt de wethouder: ‘Het vergt nogal wat tijd en moeite om het gedrag van mensen op de weg te beïnvloeden.’

‘Als automobilisten al gewend zijn om, ook bij een maximum snelheid van 70 kilometer per uur, structureel te hard te rijden en ze moeten dan ook nog verder terug naar de 50 kilometer per uur, dan is dat best een grote stap’, vervolgt Breeuwsma. ‘De inzet van een flitser en verdere handhaving kan hierbij helpen. Als gemeente moeten we dan ook ons uiterste best doen om de weg zo in te richten dat deze ook meer uitnodigt om daadwerkelijk 50 kilometer per uur te gaan rijden.’

Meerdere wegen naar Rome

Een flitspaal is volgens de wethouder niet de enige manier om een dergelijk probleem aan te pakken. ‘Met de weginrichting kun je echt nog veel dingen doen het zo optimaal mogelijk te maken voor het bestrijden van hardrijders. Denk aan bepaalde belijning en andere vormen van optische aanpassingen. Mensen gaan dan vanuit de psychologie gezien vanzelf al langzamer rijden.’

Ook het inzetten van verkeersdrempels zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn, alhoewel de wethouder daar zelf geen groot voorstander van is: ‘De plaatsing van drempels heeft effect op onder meer het materieel, maar ook op omliggende huizen door voelbare trillingen.’ De plaatsing van een flitser is ook onderdeel van het mogelijke maatregelenpakket.

Geen zekerheid

Een flexflitspaal zou dus een uitkomst zijn voor het handhaven van de snelheidslimiet op de Oranje Naussausingel, maar vooralsnog is het nog te vroeg om te juichen. De eerste stap is nu om te kijken of er zo’n paal neergezet kan worden. Die aanvraag moet eerst dus nog worden goedgekeurd. ‘Best veel gemeenten zien deze proef ook ineens als het ei van Columbus’, aldus de wethouder. ‘Het aantal aanvragers zal zeker toenemen en ik heb niet de illusie dat er gelijk honderden van die palen klaarstaan. Als Alphen aan den Rijn zullen we dus waarschijnlijk nog een beetje bescheiden moeten zijn.’

Alhoewel de toekomst van een flexflitser in de gemeente nog niet gegarandeerd is, kijkt de wethouder verkeer en vervoer al verder vooruit: ‘Mocht die flexflitser er komen en mocht die daadwerkelijk effect hebben op de verkeersveiligheid, dan ga ik me er hard voor maken dat er, na die twee maanden met een flexflitspaal, een vast exemplaar voor terugkomt.’

Lees ook: Alphen aan den Rijn wil flexflitspaal op Oranje Nassausingel

Luister hieronder naar het interview met wethouder Relus Breeuwsma . De Ochtendshow wordt elke werkdag van 7.00 tot 10.00 uur op de radio uitgezonden door Studio Alphen.